Stowarzyszenie Szprotawski Uniwersytet Trzeciego Wieku | UTW Szprotawa

• Decrease font size

Wycieczka krajoznawcza do Miłujowic, Brzegu, Dobrzykowic i Legnickich Pól

Email Drukuj PDF

W dniu 29-04-2022 odbyła się wycieczka krajoznawcza do Miłujowic, Brzegu, Dobrzykowic i Legnickich Pól. W pierwszym reportażu zaprezentowałam Miłujowice i Brzeg. W tym reportażu przedstawię następny etap naszej wycieczki, tj. zwiedzanie domów Kargula i Pawlaka w Dobrzykowicach. Zaczęliśmy od spotkania z pewnym rodzajem pomnika Kargula i Pawlaka i fragment płota. Na płocie były garnki, ale koszul nie było. Wszyscy robiliśmy sobie zdjęcia i mieliśmy przy tym sporo uciechy. Następnie powędrowaliśmy na ul. Szkolną, gdzie znajdują się domy Kargula i Pawlaka.

Na podwórko Kargula weszliśmy bez problemu, nie zatrzymywani przez nikogo. Wszystko jak w filmie, tylko jakby świeższe. Ściana, z której to Kargul kazał Pawlakowi zlizywać jajko, pas zieleni przy płocie, no i płot, tyle, że trochę inny. Za płotem dosyć wysoki pas drzew i krzewów, prawie uniemożliwiający oglądanie domu Pawlaka. Przeszliśmy pod bramkę do domu Pawlaka, zamknięte. Niewiele widać, jedynie ganek. Sąsiedzi, albo skłóceni z sobą, albo lubią święty spokój.

Pełni wrażeń z aparatami pełnymi zdjęć ruszamy dalej w podróż. Na wysokości Kątów Wrocławskich, tuż przy autostradzie zjedliśmy zamówiony obiad. Obsłużeni miło i szybko, posileni dobrym obiadem udaliśmy się do ostatniego miejsca naszej podróży tj. Legnickich Pól. A tam zwiedziliśmy Bazylikę św. Jadwigi, Muzeum Bitwy Pod Legnicą oraz Lipę Henryka.

Bazylika Mniejsza św. Jadwigi, pobenedyktyński klasztor – jeden z najwspanialszych przykładów architektury barokowej na Śląsku.

Sklepienie pokrywają freski Kuźmy Damiana Asama z 1733. W centralnej części odnalezienie i wywyższenie Krzyża.

Rozległe powierzchnie sklepień korpusu i prezbiterium kościoła pokryte zostały monumentalnym malarstwem freskowym. Wszystkie freski zostały związane tematycznie z ideą przewodnią kościoła promującą apoteozę Krzyża Św. oraz poświęcone chwale św. Jadwigi Śląskiej.

Muzeum Bitwy Pod Legnicą mieści się w dawnym kościele pw. Świętej Trójcy, według miejscowej tradycji wzniesiony w miejscu odnalezienia przez św. Jadwigę ciała syna Henryka Pobożnego.

Sarkofag Henryka Pobożnego, który zginął w bitwie pod Legnicą. Zauroczył nas też witraż  wg Stanisława Wyspiańskiego został zaprojektowany w 1900r.

Ciekawostką tego miejsca jest też Lipa Henryka. Dowiedziałam się, że lipa liczy sobie około 800 lat. Są przyznane fundusze na dokładne zbadanie wieku drzewa.

Był już wieczór, kiedy zaczął się ostatni etap naszej wycieczki tj. powrót do domu.